HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Thursday, November 24, 2011

Svibler / Hyacinths.

I oktober en gang satte jeg svibler til driving i vaser, og vasene ble satt mørkt og kjølig i matboden.
 Da det var gått en stund sjekket jeg dem og så at løkene kom med masse røtter og små skudd.
Deretter glemte jeg dem...


Sometime in October I started up hyacinth bulbs, and then placed them in a dark and cool place in the cellar.
A little time later I checked on them, noticing that the bulbs had started growing roots and tiny shoots.
Then I forgot about them...



I dag har jeg omsider fått hentet de opp fra kjelleren.
Se så fine røtter de har fått :)
Skuddene er litt merket av lite lys, men jeg håper de kommer seg snart nå som de er plassert i kjøkkenvinduet.

Ønsket var å få blomstrende svibler til jul, men det er vel mest trolig at blomstene kommer etter jul en gang ettersom de kom noe sent opp av kjelleren.
Men det går fint, blomstrende svibler er hyggelig i januar også det :)


Today I finally brought the bulbs up from the cellar.
Look at those nice roots :)
The shoots are pale from lack of light, but I hope they will be all right now placed in the kitchen windowsill.

I wanted blooming hyacinths for christmas, but as the bulbs were brought up from the cellar a little too late, it is more likely that they will bloom sometime later.
But that will be fine, blooming hyacinths will be nice in January too :)

7 comments:

Unknown said...

That's such a beautiful idea! I hope they bloom for you for Christmas! :)

STEINKJERRINGA said...

Du er heldig som kan ha svibler. Jeg tåler dem dessverre ikke, så jeg må nok satse på noen andre juleblomster. Har allerede fått en lilla Asalea på salongbordet. God helg!

Mia said...

Det är synd om allergiker men jag har inte det problemet med någon här hemma och njuter den doften i advent, det luktar riktigt jul. Se så fina rötter du har fått på dina och blommorna brukar ju komma fort när dom först får ljus och lite värme.
Ha en fin helg :)

lirosa said...

Så flink og så flott, det er vel for seint å begynne med dem nå hvis en vil ha dem til jul, så da får vi satse på andre ting. Flott helg ønskes:-)

Heidi said...

Det blir helt sikkert like trivelig etter jul, som til jul :-)

Ha en flott nye uke, og god advent :-)

Yael said...

I love their smell!!!

Eva said...

De sviblene vokser nok fort fram til jul skal du se Hilde! De dufter utrolig godt. Jeg har ennå julestjernen fra i fjor, men den blomstrer ikke. Blir å kjøpe meg en til for å sette på bordet tenker jeg..

Ha en fin første advent..

Klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...