HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Sunday, January 20, 2013

Dye start 2013.

Jeg har klødd i fingrene etter å plantefarge siden før jul, og nå har jeg så smått startet opp igjen.
Ettersom det ikke er så mange fargeplanter å finne i naturen nå har jeg farget med noe tørket fargestoff jeg har hatt liggende.

I have been itching to plant dye wool again since before Christmas, so I have made an early start to this year's dye season.
As there are hardly any dye plants to find in nature at this time of the year I have been dyeing with some dried dye stuff.


Det gule garnet er farget med annatto-frø, og det rødaktige garnet med krapprot.
Er veldig fornøyd med resultatet, jeg synes fargene ble nydelige. 
(Garnet farget med krapp gikk mer over i oransjebrunt enn rødt denne gang, og jeg aner ikke hvorfor, men jeg synes det ble veldig fint).

The yellow yarn was dyed with annatto seeds, and the redish yarn with madder root.
I am really happy with the results, the yarn dyed beautifully. (The madder rood dyed a hint of more orange-brown than red this time, I don't know why, but I like the colours very much).




Nå har jeg gått igang med farging med blåtre, og det ser ut til være nok farge til å farge mengder av garn...
Morsomt å farge igjen :)

I have now started on a logwood dye, which seems will dye a huge amount of yarn...
So fun to dye wool again :)

12 comments:

Annuk said...

Wow, the colors are amazing, and so sunny! :) Have a lovely weekend, Hilde! Hugs!

Dc said...

Beautiful colours, so autumnal. What do you do with it all?

Mia said...

Helt enkelt underbara färger. Så inspirerande som som vanligt, vad bra du gått igång igen, jag älskar dina färgresultater, din garnkista rymer många juveler nu vill jag tro. Har du fermiterat dom här färgbadet också?

Hilde said...

A happy Sunday to you too, Anna. Hugs :)

Thanks, Dc :) My plan is to crochet or knit up my yarn, though the yarn stash keeps growing faster than I manage to use it up...
Have a nice Sunday :)

Takk, Mia :) Dette garnet er ikke farget med fermentering, men på "gamlemåten" i gryte på komfyren.
Jeg skal farge mer med fermenteringsmetoden, men jeg venter til sommeren når det er flere fargeplanter å finne.
Ha en flott Søndag :)

Vilt og vakkert said...

Hei Hilde!

Å, det er lenge siden jeg var inne på bloggen din... hyggelig at du fikk gått tur i dag og at du vil dele minnene med oss andre. Det er nok ikke så mange som før.... Jeg har heller ikke hatt den store anledningen til å sende ut påminnelser.
Flott turvær i dag, gleder meg til å se hvor turen gikk.
Får titte litt på hva du ellers har gjort i det siste.
Ha fin uke ;:OD)

Marylene said...

Wow Hilde! You've been busy lately. What gorgeous colours, again!
I think I will dive into the garden tomorrow to see if there is something that can be used to dye. Maybe some alder bark! Thank you for the inspiration :)

Vores have said...

Hej Hilde.
Flot garn - jeg er " vild" med disse lidt brændte farver:) Hanne Bente

Hilde said...

Takk for besøket, Bjørg Nina :) Artig med BSW, jeg skal få besøkt de andre som gikk også.
Ha ei flott uke du også.

Thanks Marylene :) I can't wait to see more of your dyes, and I can't wait for spring when there are dye plants to be found in nature :)

Takk for hyggelige ord, Hanne Bente :) Jeg synes også disse brente/høstaktige fargene er nydelige, og så er de så fine i kombinasjon med hverandre.

Barbara said...

Beautiful colours - it looks like a little bit of autumn arrived early.

Hilde said...

Thank you, Barbara, the colours certainly look autumnly :)

Kristín Hrund said...

beautiful, beautiful colors! What are "annatto-seeds" and in what kind of stores do you buy them? :-) Can´t wait to see your logwood-dye

Hilde said...

Kristin: Annatto seeds are the seeds of the Orlean tree which grows in south America. I bought them from a supplier of natural dye stuff on ebay, but you can get them at Nidaros Handel (DK) too.

http://nidaros-handel.dk/plantefarver-41/annatto-froe-p104

The logwood dye is coming along nicely, I will post about it in a few days :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...