HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Thursday, April 11, 2013

Lasallia pustulata - a natural dye experiment.

- Starten på et fargingseksperiment med blærelav -

Blærelav - Lasallia pustulata er en lavart som vokser i store flak på fjellsider og bergknauser, og den kjennes igjen på tydelige blærene på flakene.
Her jeg bor finnes den overalt, mange steder i store bestander.

I går var jeg ute og plukket blærelav, for blærelav kan brukes til plantefarging.
I sommer prøvde jeg en garnfarging med blærelav, men garnet ble bare sandfarget fordi jeg brukte feil fargingsmetode. Nå skal jeg gjøre et nytt forsøk med en annen metode.

Blærelav kan gi en sterk rosa farge når man lager fargeekstrakt av den med salmiakk. Denne ekstrakten kan, utifra det jeg har lest, lages på flere måter, men jeg prøver meg frem etter inspirasjon fra Nøve og Nalles blogg :)


-The start of a lichen dye experiment -

Lasallia pustulata is a lichen that grows as large discs on rocks and mountain sides, and it can be easily recognized from the "bubbly" surface.
This lichen grows in abundance in several places around my homeplace.

Yesterday I went out to gather some Lasallia lichen, as it can be used for natural dyes.
Last summer I tried dyeing wool with Lasallia lichen, but the wool only dyed a light sandy colour. That was because I used a wrong dye tecnique. 
Now I would like to try again, using a different dye tecnique.

Lasallia pustulata can dye bright pink when making a dye extract with lichen, water and ammonia. From what I have read there are a few ways of making this dye extract, and I am giving it a try inspired by Nøve and Nalle's blog.



Lav vokser seint, så man må vise respekt for naturen og aldri renske en vokseplass for all lav (eller andre planter). 
Jeg plukket med meg 115 gram blærelav, men det var heldigvis så mye av den at det ikke var mulig å se at jeg hadde plukket.


Lichen grows slowly, so always show respect to nature and never pick all plants in one growing place.
I picked 115 grams of Lasallia lichen, but there was so much of it that no one could see I had been there.



Laven ble knust i mindre biter og helt på et glass. Så fylte jeg opp med vann og en god klunk med salmiakk.
Nå skal det stå noen uker, og forhåpentligvis utvikle farge. Jeg er veldig spent!!
Allerede etter en times tid hadde blandingen i glasset fått betydelig mørkere farge...

Fortsettelse følger :)


The lichen was crushed into smaller bits and poured into a jar. Then I filled it up with water and a good glug of ammonia.
Now the mixture will rest for some weeks and hopefully develope colour. I'm really excited!!
After just one hour I noticed that the mixture in the jar had darkened quite a bit...

To be continued :)



Inspiration:



13 comments:

Nøve said...

Farge blir det helt sikkert! Iflg "vikingbloggen" må lavblandingen varmes opp hver dag - det gjorde ikke jeg. Men det er kanskje en liten forskjell på navlelav og blærelav?? Jeg har ikke sjekket. Den ser iallefall ganske lik ut :)
Lykke til - og god helg!

Yael said...

I had a look in this blog and yes WOW that wool dyed the most strong and gorgeous pink!
Good luck with your experiment Hilde, I wait to see the result! :-)

Mia said...

Så kul, nu ska jag följa gott med, färgning med lav är spännande, hoppas du får en rosafärg av den :)

Vores have said...

Hej Hilde.
Det lyder spændende med plantefarvning, det er lige før jeg har lyst til at prøve. Ønsker dig en god dag:) Knus Hanne Bente

Hilde said...

Nøve: Navlelav og blærelav er samme familie, og de gir samme farge, så da tenker jeg at fargen kan utvinnes på samme måte :) Jeg syntes din fremgangsmåte var den enkleste (og sikkert den som lager minst søl ;-)), så jeg prøver den - og jeg ser allerede rosaaktige vanndråper på lokket. Noe er i ferd med å skje :)

Thank you, Yael :) That lichen pink colour is simply gorgeous, and fingers crossed that will be the final result.

Takk, Mia :) Håper virkelig det blir rosa ut av det, og de rosaaktige dråpene på lokket tyder på det :)

Takk Hanne Bente :) Plantefarging er veldig gøy, og nå lærer jeg jo noe nytt samtidig.
Ha en fin dag og en god helg.
Klem :)

Marylene said...

How interesting ! Can't wait to see the results of your dye experiment! I think lichens have a lot of dye secrets we still have to discover. But to tell you the truth, myself, I don't like to work with ammonia. Have you tried stale urine ? Most people find it kind of filthy, but I think ammonia is worse, but that's just me :)
Have a nice day Hilde

earthen-magic said...

...oOoh! ~ sO looking forward to this next exciting chapter! ~ blessed be!...(0:

Hilde said...

Marylene: I find this really interesting too, it's fun to experiment with natural dyes, and hopefully I am learning something new here :) I have never tried using stale urine in dyes, perhaps once later, but for now I'm learning to work with ammonia, even though just like you I'm not too thrilled about it...
Enjoy your weekend!

Thank you, Samantha :) I will post about the results in a month or so.
Have a magical weekend.
Love and light :)

Willow said...

I look forward to seeing the pink color of the litchen dye also ...like a mystery now :)

Hilde said...

Thanks Willow :) Fingers crossed I will achieve that pink dye in the end!!
Have a happy weekend :)

Elisabeth said...

Ohhh I'm really looking forward to seeing this yarn :) The pink is so pretty!

Barbara said...

How exciting! I can’t wait to see what colour you get.

Hilde said...

Thank you Elisabeth and Barbara :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...