HAGE - NATUR - URTER - HÅNDARBEID - HISTORIE - MYTOLOGI
GARDENING - NATURE - HERBS - CRAFTING - HISTORY - MYTHOLOGY

Search This Blog

Saturday, August 10, 2013

Weekend flowers #111.

Det har vært stille her på bloggen i et par uker nå. Først var vi en uke på ferie, og etter at vi kom hjem har det vært en travel uke med vasking av hus og klær og besøk, og ikke mye data-tid.

Hagen er overgrodd, og stauder og ugress blomstrer om hverandre akkurat nå. Det trengs å klippes ned og lukes, men høsting av grønnsaker og bær krever også sitt, så lukingen får bare vente litt.

Her er litt fra hagen som blomstrer akkurat nå :)


It's been quiet here on my blog lately. First we were off on a week's vacation abroad, and after we returned home I have been busy cleaning the house and washing clothes. We have also had visitors, and it hasn't been much time to sit down by the computer.

The garden is rather overgrown right now, and perennials and weeds are blooming side by side in the flower beds. The garden needs to be weeded, but as harvesting and preserving berries and vegetables also must be done the weeding will just have to wait a little.

Here are some weekend flowers from my garden :)

Monarda, telekia og kuletistel blomster side om side i urtehagen.

Monarda, Telekia and ball thistle side by side in the herb garden.


Telekia speciosa.


Monarda.
Denne har blitt sterkt redusert etter vinteren, men heldigvis har noen få vokst opp og kommet i blomst. Håper de frør seg.

Monarda.
This one was set back by winter, but luckily a few has grown and come into bloom. I hope they will self seed.



Det er mange sommerfugler i hagen nå, og det er koselig :)

There are lots of butterflies in the garden now, so nice :)


Kransvakkerøye.
Dette er en gammel staude som blomstrer lenge, og som er en favoritt for sommerfugler og bier.

Coreopsis.
This is an old and longblooming perennial, which is favoured by butterflies and bees.






De gule fargene er mer fremtrende i hagen nå. Dette tror jeg er en slags rubeckia, og den er kjempefin nå. Den bruker å blomstre til godt utpå høsten.

Yellow colours are coming out more and more in the garden. I think this one is some kind of Rubeckia, and is is looking very pretty right now. This perennial usually keeps blooming untill autumn.





Click to see more flowers from around the world.

Enjoy your weekend :)

18 comments:

Elin said...

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Ferie og hustid og overgrodd hage gir liten tid til pc. Men du har jo uansett mye flott blomstring i hagen din:)
Lykke til med saftingen!

Vores have said...

Flotte billeder du viser med nogle smukke blomster. Ønsker dig en god week-end:) Knus!

A wondering star said...

Så fine gule blomstrer du har. Et herlig utvalg av Weekend flowers. Kransvakkerøye og den høye Telekia er så elegante.Jeg fikk ingen Monarda i år.
Har en svakhet for høye blomster. Gjerdesolhatt og Rudbeckia blomstrer her nå.

Ha en fin helg!
klem

Hilde said...

Takk Elin, Hanne Bente og Jorunn for besøk og koselige kommentarer. Håper dere har en fin helg :)

Unknown said...

Vackra blommor och härliga fjärilar! På datorn hinner man vara hela långa vintern.

Hilde said...

Ja, det er sant, Gunilla :) Takk for besøk og koselig kommentar.

Vilt og vakkert said...

Heisann Hilde!

Ser det blomstrer fra frø du har fått av meg... kjær blomst mange navn... jeg har lett litt på nettet nå for å finne navnet på en plante du mest sannsynlig har fått frø av meg fra.Det er søskenbarnet til den du viser på første bildet. Jeg skulle flytte den, men det har blitt en katastrofe. Jeg får den ikke tilbake. Se http://viltogvakkert.blogspot.no/2009/09/medistinurtehaven-etter.html.
Der er den uten blomster, men blomstene er makne på plantene som jeg kaller Elecampane (Inula helenium) eller alantrot. Det er mest sannsynlig Orientalant Inula orientalis, den lave jeg ikke får igjen. Den høye har jeg heldigvis et eksemplar av- en plante som kommer opp på sin opprinnelige plass! Har laget en ny post om medisinurtene.
Tar du noen frø til meg... pipelort!!!!
Godt det er mulig å få tilbake ;:OD)
Ha fortsatt go´ hælj

Vilt og vakkert said...

Hei igjen... ser at planta er den du kaller Telekia speciosa. Nettet har bilder av bladrosetter som likner!!!

maryaustria said...

Wonderful flowers and so beautiful butterflies! Amazing shots!

Hilde said...

Takk for besøk, Bjørg Nina :) Telekiaen på bildene er dyrket frem fra frø jeg har fått av deg. Jeg har flere planter av den og de er fine nå. Skal titte innom bloggen din.
God helg til deg også!

Thank you, Mary :)

Vilt og vakkert said...

Heidsann! Ikke noe problem, telekia får jeg kjøpt som frø hos Impecta, oppdaga jeg når navnet kom på plass!

Vilt og vakkert said...

Hei,hei... da har jeg bestilt frø av telekia- og det er sikkert nok til deg også. Jeg trenger ikke frø av alantrot siden det dukka opp en plante på det gamle stedet.
Men hvis du har noen frø av modara til overs, er jeg takknemlig for dem. Hadde mondara for lenge siden...
Må se å få orden på det nye medisinurtebedet. Sesongen ble jo ødelagt med arm i fatle. Hørte at Marit også var utsatt for et uhell... sånn er det når vi ikke har fokus på nettopp det vi holder på med i øyeblikket!
Ha fin søndag ;:oD)

earthen-magic said...

...(O:

Hilde said...

Håper armen din er bra igjen, Bjørg Nina :) Jeg kan gjerne spare frø av monarda til deg, sender de over etterhvert når de er klare. Spennende med medisinurtebed!! Her er urtehagen vill blanding av alt mulig... Kanskje prøve å omorganisere til våren.

Thank you, Samantha, a big smile to you too :)

Barbara said...

Welcome back Hilde, your flowers are lovely.

Hilde said...

Thank you, Barbara :)

Annuk said...

You have wonderful flowers in your garden, Hilde!!! It may look "overgrown" to you, but I truly love the natural look of your garden, it's such a dreamy oasis and a wonderful place to spend lovely hours enjoying the beauty and peace! :)
Lots of hugs!

Hilde said...

Thank you Anna :) Many hugs to you too.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...